tirsdag 2. desember 2014

Blogg - hvorfor det?

Blogg er tema i studiet Skolebibliotekets rolle for elevenes læringsarbeid denne uka. Hvorfor det? Hvilken rolle spiller det om skolebibliotekaren kan noe om blogging? Om jeg blogger?

Tja. Kanskje det spiller en stor rolle? Det er viktig for meg at skolebiblioteket har en plass i den digitale virkeligheten på skolen. Jeg vil synes for elevene og de andre ansatte. Jeg vil bidra i skolens omdømmebygging overfor potensielle elever. Jeg vil delta i et nettverk av andre skoler og skolebibliotek. Jeg har litt av hvert jeg vil formidle! Så hvorfor ikke gjøre det i en blogg?

For meg er fordelene med blogg at jeg enkelt kan publisere tekst. Og så kan jeg enkelt dele den teksten med andre. Og de kan dele den videre. Jeg deltar aktivt i to blogger (i tillegg til denne studiebloggen), den ene er en bokformidlings-blogg, den andre er et nettsted for fagsaker og skolebibliotekpolitikk. Og nå ble jeg inspirert til å skrive litt om hvordan jeg bruker disse to bloggene i jobben min som skolebibliotekar!

Buskerud leser er en blogg som er starta av skolebibliotekarene i de videregående skolene i Buskerud, med en tanke om at vi skal samle våre tanker om bøker vi leser og dele dem med hverandre. Sånn kan vi få tips til innkjøp, tips til ting vi bør lese, anbefalinger til elevene våre. Vi kan bruke blogginnleggene til å lage egne bokprater og utstilllinger. Med merkelapper som "tynn bok", "kjærlighet" og "nynorsk" finner jeg lett tilbake til disse bøkene når de er etterspurt.

Og når jeg har lest ei bok, husker jeg den bedre og blir bedre til å formidle den hvis jeg har skrevet en liten blogg-tekst om den. Så jeg blogger om bøkene jeg leser først og fremst for min egen del, så for mine kollegaers del, og så kanskje til og med noen av elevene mine blir inspirert til å lese. Eller andre. Bloggen har ca 1500-2000 lesere i måneden, og det betyr jo at vi faktisk når fram til ganske mange med innleggene våre. Og det at vi er mange om å skrive gjør bloggen mer levende. Jeg skriver kanskje et innlegg eller to i måneden, men til sammen blir det kanskje fem eller ti innlegg hver måned. Da har vi plutselig mange gode tips til bøker vi kan formidle i bibliotekene våre, og en levende blogg på kjøpet.

Når jeg skriver om bøker jeg har lest på Buskerud leser, prøver jeg å skrive i en muntlig og personlig tone. Jeg vil ikke skrive akkurat det samme som står bakpå boka, og prøver å ha minst mulig handlingsreferat. Hvordan var min leseropplevelse? Hva vil jeg formidle til andre lesere? Hvem vil jeg få til å lese den, hvem vil jeg advare? Uten å skrive "passer for dem som liker enkle bøker uten særlig handling". Ikke enkelt. Bøker jeg ikke liker skriver jeg ikke om (eller, bøker jeg ikke liker leser jeg sjelden ferdig, så de kan jeg ikke skrive om).

Den andre bloggen jeg skriver for har en helt annen tone og agenda. Jeg er leder for Norsk bibliotekforenings spesialgruppe for skole, NBF Skole. Vi har et nettsted der vi vil formidle hva vi jobber med og for, og spre informasjon og nyheter som er av interesse for dem som er interessert i skolebibliotek. Bloggverktøyet er wordpress, siden er satt opp av et firma og jeg signerer sjelden innleggene med eget navn. Her skriver jeg på vegne av en interesseorganisasjon, ikke meg selv. (NBF Skole jobber for at alle elever skal ha gode skolebibliotek. Bli gjerne medlem!)

Men det er veldig faglig utviklende, jeg må holde meg oppdatert på skolebibliotekpolitikk og alt som skjer i faget. Dette arbeidet gjør meg helt klart til en bedre skolebibliotekar. Jeg må løfte blikket ut fra egen skole og egen hverdag, og se hva som skjer rundt i landet på andre skoler, hva politikerne mener og hva som skjer i grunnskolene.

Det jeg har savnet i bloggingen min er egentlig en blogg der jeg kan reflektere rundt egen praksis. Og nå har jeg det og! Studiebloggen får være min private vei til å dele tekster og erfaringer jeg gjør meg som skolebibliotekar. Så får vi se hvor mye jeg har behov for å reflektere rundt og hvor mye tid jeg har til å gjøre det.

For det er kanskje ankepunktet mot blogg. En tidstyv? Jeg kunne fort bruke hele livet på å skrive om meg selv og faget mitt, uten at jobben min ble gjort av den grunn. Så blogging er et overskuddsfenomen. Men jeg passer på å ta meg tid til å følge med på blogger som berører mitt fagområde, fra folk som inspirerer meg og engasjerer meg. Det mener jeg er verdifull bruk av arbeidstid, det gjør at jeg klarer å holde meg faglig oppdatert sånn litt underveis og her og der, uten at det er et ork. Så hver morgen åpner jeg feedly-strømmen min, og scanner gjennom dagens blogg-overskrifter. Noen ganger leser jeg en, ofte ikke. Noen ganger deler jeg det jeg har lest videre på facebook eller twitter. Noen ganger lagrer jeg interessante lenker i diigo med et håp om å få lest dem senere. Når jeg kommer over en blogg eller et nettsted jeg vil følge med på, lagrer jeg dem i feedly. Det tar litt tid å sette opp første gangen, men så ruller og går det bare av seg selv, og jeg kan bruke lite tid på det i hverdagen.

Og nå kom jeg på det siste tipset mitt. Bare trykk på publiser! Ikke les så mange ganger, ikke finpuss og vær grundig. Bare publiser. Det kan alltids endres eller slettes. Publiser.







(Og nå etter at jeg egentlig hadde publisert, så jeg på klokka. Jeg har altså brukt 25 minutter nå på å reflektere over egen bloggpraksis, og gjøre ukesleksa på studiet. (minus å se forelesningene). Og sitte i skranken og låne litt inn og ut og småprate litt. Så vet du det også.)





6 kommentarer:

  1. Så spennende å lese om dine bloggerfaringer. Det siste du skriver om å bare trykk på publiser-knappen! Det rådet trenger jeg. Jeg er altfor selvkritisk, til og med dette lille innlegget her har jeg lest gjennom et par ganger før jeg trykket på "publiser" :)

    SvarSlett
  2. Takk Rigmor. Jeg skulle jo ønske at denne teksten hadde vært litt kortere, litt mer poengtert, litt bedre rettskriving... Men pytt. Nå er den der. Publiser. Som regel oppdager jeg noen grove feil etter første publisering, og så går jeg inn og redigerer dem hvis jeg har tid. Ellers får vi vel bare leve med det uperfekte. Lettere sagt enn gjort, jeg veit...

    Også er det så hyggelig å få kommentarer! Det prøver jeg å lære med å bli flinkere til å legge igjen når jeg leser i blogger. Så tusen takk, Rigmor :)

    SvarSlett
  3. Flott refleksjon :)! Vi i Akershus ble så inspirert av bokbloggen Buskerud leser, at vi laget en Akershus-kopi :-). Jeg er ingen aktiv bidragsyter desverre, men håper at jeg nå får blogging i blodet og blir flinkere til å skrive og kjappere på publiseringsknappen! Takk for inspirasjon :-)

    SvarSlett
  4. Ja, afkleser er jo helt Super. Og syns det er ganske morsomt at selv om de to bloggene egentlig er "like", så er det veldig sjelden vi skriver om de samme bøkene. Er jo så innmari mange bøker å lese hele tiden, så veldig godt å lese tips fra kollegaer rundt omkring.

    SvarSlett
  5. Kjempefine refleksjoner Mari! Jeg er noen ganger altfor kjapp til å trykke publiser, og da har det vært en lykke å ha en fellesblogg med deg, slik at skrivefeilene mine rettes opp :) Jeg tenker at refleksjonen, og noen ganger responsen er det viktigste med bloggingen. Og blogger blir veldig forskjellige. De fleste blogger er aktive i en periode, f.eks. ved et studie, ved endringer i jobb ol. og så dør de hen, men det er et godt verktøy!

    SvarSlett
  6. Vi lever vel godt med noen skrivefeil, gjør vi ikke? Er nok mye deg jeg har lært det her av veit du, publisere fort og gæli! Kan ikke være perfekt og helt gjennomtenkt hele tida, da blir det ikke gjort så mye.

    SvarSlett